Kupino aplikácia
Zadarmo v Google Play
V obchodoch to v posledných mesiacoch vyzerá úplne inak ako sme boli doposiaľ zvyknutí. Rúška na tvárach, dezinfekcia a rady pri pokladniach hlavne na začiatku pandémie nového koronavírusu. Nie je to však jediné, čo sa zmenilo. Koronakríza sa podpísala aj pod zvýšenie cien niektorých potravín, ktoré patria na nákupný zoznam každého z nás. Ktoré potraviny zdraželi, prečo sa to stalo a čo môžeme očakávať v nastávajúcich mesiacoch?
Dlhodobé zdražuje mäso, zelenina aj ovocie
Podľa informácií z Eurostatu potraviny zdraželi už vo februári tohto roka, kedy najvyšší cenový nárast dosiahli mäsové výrobky, najmä z bravčového mäsa. Ceny mäsa sa zvýšili až o 26,8 % oproti minulému roku. Ceny rástli aj u ostatných čerstvých potravín. Výrazne zdraželo aj ovocie až o 11 %.
To však nie je všetko. Podľa prieskumov Slováci dnes nechávajú v potravinách viac peňazí aj z dôvodu zdražovania ďalších produktov ako sú vajcia, ryža, či múka, ktorá sa v tomto období nakupovala omnoho viac. Vajcia oproti predošlému roku zdraželi o 6 %, ryža a múka približne o 4 %. Vyššie ceny boli zaznamenané aj za chlieb.
Ani nestabilné počasie neprispieva poľnohospodárskemu sektoru. Kým v máji sme čelili dlhému suchému obdobiu, v júni zase k situácii neprispeli mohutné a dlhodobé dažde takmer na celom území Slovenska. Povodne dokonca zničili úrodu za desiatky tisíce eur.
Podľa štatistiky v marci ceny priemerne medziročne poskočili o 2,3 %. Zelenina je však v súčasnosti jedna z potravín, ktorá zdražela najviac. Drahší je petržlen, uhorky, či karfiol.
Zvýšené ceny môžu byť dôsledkom zvýšeného dopytu po základných potravínách v priebehu posledných mesiacov. Veľké množtsvo domácností napríklad začalo od začiatku pandémie koronavírusu pravidelne variť pre celú rodinu. Rástli aj objemy nákupov domácností, na čo neboli dodávatelia obchodných reťazcov pripravení.
Aj obchodné reťazce priznali zvyšovanie cien niektorých produktov. Zdraženie podľa nich odráža zvýšený dopyt po ťažko dostupných tovaroch. „Určite to nie je o tom, že chceme na situácii zarábať a plošne zvyšujeme ceny,“ povedal pre Pravdu hovorca reťazca Lidl Tomáš Bezák.
Jednou z výhod počas dodržiavania ochranných opatrení je, že sme si zvykli svoje nákupy lepšie plánovať. Viacerí dnes nakupujú iba raz za niekoľko dní a vo väčších objemoch. Zvykli sme si, že nakupovanie potravín nemusí byť každodennou záležitosťou. Avšak, o to viac by mali byť nákupy premyslené a pri ich plánovaní vám môžu pomôcť aj online letáky, vďaka ktorým získate lepší prehľad o aktuálnej ponuke a výhodných akciách.