1. Kupino.sk
  2. Články
  3. Zmena času na letný sa bude konať aj tento rok. Poradíme vám ako bojovať s únavou, bolesťou hlavy či depresiou

Zmena času na letný sa bude konať aj tento rok. Poradíme vám ako bojovať s únavou, bolesťou hlavy či depresiou

Zmena času na letný 2021Canva

Zdieľať:

Aj napriek tomu, že mala Európa v pláne so zmenou času zo zimného na letný nadobro skoncovať, svetová pandémia toto rozhodnutie skomplikovala. Preto si aj tento rok na konci marca pretočíme hodinky opäť o hodinu dopredu. Ako bojovať s negatívnymi následkami, ktoré u mnohých z nás posun času spôsobuje?

Európska únia vyhlásila koniec posunu času už v roku 2019

Veľa ľudí prenastavovanie hodiniek, ktoré sa každoročne koná koncom marca, neobľubuje. Túto tému v roku 2019 otvoril Európsky parlament, ktorý hlasoval za úplne zrušenie zmeny času zo zimného na letný. Výsledkom bolo, že o prijatí tejto zmeny by sa mali rozhodnúť samotné členské štáty EÚ. Aj keď celá problematika môže z pohľadu obyčajného človeka pôsobiť ako „áno-nie“ otázka, na úrovni kontinentu by to mohlo spôsobiť totálny chaos. Rôzne rozhodnutia medzi susednými štátmi a už teraz rozdielne časové pásma (v Európe celkovo 3) otázku posunu času jednoducho vôbec neuľahčujú.

Aby však toho nebolo málo, medzičasom prišli na scénu témy ako Brexit či svetová pandémia koronavírusu a otázka zrušenia posunu času prešla do úzadia. Práve z tohto dôvodu to momentálne vyzerá tak, že si posunom času prejdeme ešte minimálne tento rok na jar a opäť na jeseň. Otáznik nad touto témou však stále pretrváva a je dosť pravdepodobné, že zmena času bude už o pár rokov minulosťou.

Posun času na letný v roku 2021: Kedy a ako?

Tento rok sa zmena času zo zimného na letný uskutoční v nedeľu 28. marca. Ručičky hodiniek si preto posunieme o hodinu dopredu, a to z 2:00 na 3:00. Stredoeurópsky letný čas bude trvať až do 31. októbra 2021.

Aj napriek tomu, že si letným posunom času v tento deň skrátime spánok o hodinku, letný čas so sebou prináša aj jedno pozitívum – viac denného svetla a skoršie svitanie. Možno prišiel ten správny čas na novú tradíciu v podobe ranného behu?

Ako bojovať s nedostatkom spánku kvôli posunu času Canva

Aké zdravotné ťažkosti môže posun času spôsobiť a ako s nimi bojovať?

Stres z časového posunu

Ak nie ste nadšencom letného času a spôsobuje vám táto zmena stres, môžete sa na ňu pripraviť dopredu. Naplánujte si napríklad postupný posun spánku alebo si v pondelok vezmite voľno, aby ste sa mohli adaptovať.

Bolesť hlavy

Bolesť hlavy ako výsledok posunu času je pomerne častou zdravotnou komplikáciou v tomto období. Pokiaľ patríte do skupiny ľudí, ktorých trápi práve tento problém, vyskúšajte viac fyzickej aktivity. Choďte si zabehať alebo si doma zacvičte a nezabudnite na dostatočný pitný režim.

Diabetes a srdcovo-cievne choroby

Viaceré štúdie dlhodobo potvrdzujú, že v období letného času sa vyskytuje viac srdcovo-cievnych záchvatov, dokonca až o 20 %. Prispieva k tomu zhoršená kvalita spánku či stres vyvolaný z rýchlej zmeny. Ak patríte medzi rizikovú skupinu, v dňoch okolo 28. marca si doprajte kvalitný spánok.

V pondelok, kedy sa čas posunie, choďte spať skôr a neponocujte, aby vaše telo dohnalo deficit spánku. Pred spánkom nejedzte ťažké jedlo, čokoládu, nakladané uhorky a nepite alkoholické nápoje a kávu, ktoré môžu váš spánok oddialiť.

5 potravín, ktoré sa postarajú o kvalitný spánok

Spánkový deficit je tým najväčším problémom, s ktorým sa v období posunu času stretávame, a preto je dobré urobiť všetko preto, aby sme si v noci dopriali v týchto dňoch spánok, ktorý je kvalitný a dostatočne dlhý. Okrem overeného tipu teplého mlieka s medom existujú aj ďalšie potraviny, ktoré vďaka svojmu zloženiu dopomôžu váš spánok v tomto stresovom období vylepšiť:

Banány – obsahujú horčík, ktorý má upokojujúce účinky na nervový systém, a preto vám môže pomôcť ukludniť telo a zaspať tak skôr

Vlašské orechy – vďaka melatonínu regulujú rytmus spánku a navyše pôsobia pozitívne proti starnutiu

Bylinkové čaje – tradičná babská rada, ktorá je nad zlato. Vyskúšajte kamilkový alebo medovkový na upokojenie mysle a pocit uvoľnenia

Šťava z pomaranča alebo voda s citrónom – citrusy obsahujú veľké množstvo vitamínu C,ktorý pomíha lepšie zaspať

Celozrné pečivo – cestoviny alebo celozrnný chlieb obsahujú takisto horčík, ktorý pôsobí upokojúco na nervový systém a zmierňuje stres. Neprežeňte to však s veľkým množstvom, aby ste žalúdok zbytočne nezaťažili.

Zdieľať:

Aktuálne letáky

Dráčik leták –⁠ nový katalóg
Dráčik aktuálny leták - Barbie Dreamtopia
Dráčik
Dráčik leták –⁠ nový katalóg
Kaufland leták na tento týždeň
Kaufland leták Čadca
Kaufland
Kaufland leták na tento týždeň
101 drogerie leták aktuálny + budúci týždeň
101 drogerie aktuálny leták
101 drogerie
101 drogerie leták aktuálny + budúci týždeň
Metro leták online –⁠ aktuálna ponuka
Metro leták - Maloobchod
Metro
Metro leták online –⁠ aktuálna ponuka
OBI leták –⁠ akčná ponuka
OBI akciový leták - Von za zábavou
OBI
OBI leták –⁠ akčná ponuka
COOP Jednota leták –⁠ aktuálny
Coop Jednota noviny - Supermarket
COOP Jednota
COOP Jednota leták –⁠ aktuálny
Billa leták online –⁠ aktuálny od stredy
Billa hlavný akciový leták
Billa
Billa leták online –⁠ aktuálny od stredy
Tesco leták – akciová ponuka
Tesco leták - Hypermarket
Tesco
Tesco leták – akciová ponuka
Jysk leták – aktuálna ponuka
Jysk aktuálny leták -
Jysk
Jysk leták – aktuálna ponuka
Lidl leták –⁠ akciová ponuka
Lidl online leták - Vyrobené v Českej republike
Lidl
Lidl leták –⁠ akciová ponuka